Dalajärna

Här babblar vi dragracingtokar om både det ena och andra....

Re: Dalajärna

Inläggav ubbe64 » ons 28 jul 2010, 20:29

[quote="kajsa"]Tyvärr är jag inte spec imponerad av er,däremot av Emelis körning på gräs 200km/tim på 152 meter lång ,gropig,sönderkörd gräsbana i ÖSREGN ;)
Mvh Karin[/quot
Det är bra kört :D

Turbo på asfalt :wink:
http://www.youtube.com/watch?v=GtUtiI6STf0

Mvh urban
http://www.erixonracing.se /urban
PricePower/PF Racing 7Time ProStock Winner
SM silver 2009 Speed Record 238,9km/h
SM Guld 2010 Et Record 8,81sek
Användarvisningsbild
ubbe64
Medlem

Inläggav Tobbe.L » ons 28 jul 2010, 21:45

Hej Svejs Karin..Helt klart mycket imponerande tider och hastighet men glöm inte bort att det är dubbelt så mycket effekt som en asfalts skoter :) 5,60 tider och 200km/h är inte heller fy skam med asfalts maskinerna på 201meter..nog om detta ,ha det bra MVH Tobbe Larsson
Tobbe.L
Medlem

Inläggav Dan » tor 29 jul 2010, 00:31

jeg tror ikke man må gå ut offentlig om man tar fueltest på en maskin, og jeg tror heller ikke man skal legge testresutat på internet uansett hva svarene viser. For to år siden ble vår stocker testet, og da fikk jeg testsvar på tlf.... Å ja.. de var blyFRI..

sjønner deg godt Patrik, ang ditt verv i SVEMO..

Når dette er sagt så sjønner jeg ikke hva Urban snakker om ang "snakk". Ikke kjører du gress og ikke var du der som publik. Om noen kjører ureglementert fuel, så vet de vel selv dette før testen taes, og da vet de vel svaret?( alle lovlige fuel står listet i SVEMOS SR) :wink:
Jeg synes miljøet er fantastisk på gresset og det tror jeg de fleste er enig med meg om. Tror dere som ikke er med der skal "feie for egen dør" før dere kommer på net å forteller hva som skal gjøres bedre her hos oss.

Leif gjorde en bra jobb som løpsleder og det skal han ha ros for. Er der noen kritikk så skal vi ta det over tlf eller "manna to manna"....(men det er ingenting å si)

Det var et BRA løp i DJ as usual!!!!

over og ut

Dan

edit: ps. gapestokken var avkaffet i Norge på 1800 tallet.
Senast redigerad av Dan tor 29 jul 2010, 00:56, redigerad totalt 2 gånger.
http://www.team-alta.com
Forhandler:
Boondocker Turbo & Nitrous
HeelClicker
Boyesen
Black Diamond - Diamond Drive
D&D Powersports
Bikeman Performance
Land & Sea Dyno
Tracks USA
Stud Boy
Användarvisningsbild
Dan
Medlem

Inläggav Catrik_E » tor 29 jul 2010, 00:36

kajsa skrev:Jag börjar förstå varför de säger att asfaltsfolket är speciella,sluta gnäll och försök göra så att sporten överlever istället. Kolla in anmälningen på Dala-Järna i år ang anmälningsantalet av ungdomar så förstår ni vad jag menar,så förstör nu inte dethär med en massa gnäll så att efterkommade förare blir avskräckta och försvinner lika fort igen! //Karin Kallman

Karin - du har et godt poeng! Ungdomen vil nok ikke kjøre med gubbar som gnäller!

Urban, jeg vet at du gjør ditt beste for å bevare sporten, men det er ikke alltid like enkelt for alle å se at din kritikk på nett skal lede til noe positivt.

Mitt råd og uten å ta stilling til hvem som har rett eller galt - Diskusjoner som dette kan man ta direkte med SVEMO og ikke på nett! Det skader mer enn det gagner...

Mvh
En som ikke kjører fort... hverken på asfalt eller gress...
Användarvisningsbild
Catrik_E
Medlem

Inläggav ubbe64 » tor 29 jul 2010, 05:47

Dan skrev:jeg tror ikke man må gå ut offentlig om man tar fueltest på en maskin, og jeg tror heller ikke man skal legge testresutat på internet uansett hva svarene viser. For to år siden ble vår stocker testet, og da fikk jeg testsvar på tlf.... Å ja.. de var blyFRI..

sjønner deg godt Patrik, ang ditt verv i SVEMO..

Når dette er sagt så sjønner jeg ikke hva Urban snakker om ang "snakk". Ikke kjører du gress og ikke var du der som publik. Om noen kjører ureglementert fuel, så vet de vel selv dette før testen taes, og da vet de vel svaret?( alle lovlige fuel står listet i SVEMOS SR) :wink:
Jeg synes miljøet er fantastisk på gresset og det tror jeg de fleste er enig med meg om. Tror dere som ikke er med der skal "feie for egen dør" før dere kommer på net å forteller hva som skal gjøres bedre her hos oss.

Leif gjorde en bra jobb som løpsleder og det skal han ha ros for. Er der noen kritikk så skal vi ta det over tlf eller "manna to manna"....(men det er ingenting å si)

Det var et BRA løp i DJ as usual!!!!

over og ut

Dan

edit: ps. gapestokken var avkaffet i Norge på 1800 tallet.

Hej jag vill klar göra en sak , det här handlar om vad man har gjort ang bränsle provtagning, att man ej fick vetta resultaten och det blev en masa
spekulationer hit och dit .dom inblandade frågade svemo om proverna men fick diffusa svar av dom. TYCKER DU ATT MAN SKAL GÖRA SÅ DÅ
UNDRAR JAG VARFÖR TA BRÄNSLE PROVER :evil: Sen kan jag hålla med att visa gör ett bra jobb, å man skall hålla en del saker inom svemo men
inte undanhålla vad som sker för medlemmarna :evil: ,Jag tycker att den som ej gör sitt jobb skall sluta!! så är verkligheten alla fall i min värd det står jag för!! (LÄSS HELA LINEGET O VAD DET HANDLÄR OM INNAN DU SVARAR) :wink:
Användarvisningsbild
ubbe64
Medlem

Inläggav lofdahl » tor 29 jul 2010, 11:58

ubbe64 skrev:Hej jag vill klar göra en sak , det här handlar om vad man har gjort ang bränsle provtagning, att man ej fick vetta resultaten och det blev en masa
spekulationer hit och dit .dom inblandade frågade svemo om proverna men fick diffusa svar av dom. TYCKER DU ATT MAN SKAL GÖRA SÅ DÅ
UNDRAR JAG VARFÖR TA BRÄNSLE PROVER :evil: Sen kan jag hålla med att visa gör ett bra jobb, å man skall hålla en del saker inom svemo men
inte undanhålla vad som sker för medlemmarna :evil: ,Jag tycker att den som ej gör sitt jobb skall sluta!! så är verkligheten alla fall i min värd det står jag för!! (LÄSS HELA LINEGET O VAD DET HANDLÄR OM INNAN DU SVARAR) :wink:

Bra Urban, du har fått det dit du vill, jag kommer att sluta!
Du får väl ta över och göra världen så för.....t mycket bättre på alla underlag, fast å andra sidan så är det ju bara asfalt du bryr dig om.....

Det prov som togs 2008 i Piteå är det enda tagna provet som inte är skickat till laboratorium för analys.
Detta pga anledningarna jag skrev tidigare.

Nu finns det ansedda flaskor oss tillhanda av laboratoriumet som genomför testerna.
Vad är det för fel att hota med bränsleprover? Fast det borde inte behövas, utan tas på varje tävling.
Det är inte något beslut som SVEMO tar om det skall tas, eller inte. Det är upp till respektive tävlingsledare och domare!!!
Däremot kan SVEMO tillhandahålla utrustning till arrangören ifall de vill genomföra dessa.
Användarvisningsbild
lofdahl
Medlem

Inläggav Tobbe.W » fre 30 jul 2010, 00:11

OJ Oj viken sandlåde nivå det blev av dethär!!

Jag är själv glad över att det inte togs bränsleprover under Dala-cupen...
Om dom gjort det i imp stock hadde det kunnat bli livat i onödan , då svenska o norska regler skiljer dig åt!
Jag vill ju att ALLA ska komma och tävla samt ha skoj!!!
Släpp bränslet fritt i alla klasser "racefuel" innehåller inge mer energi än macksoppa , bara lite mer syre , och ger inga fördelar om man inte åker med mkt "komp+tändning"

Vad kostar det att analysera "ETT" bränsleprov , jag gissar på ca 20000 SEK "rätt nära va?"
om man ska analysera alla= sporten död

Varför ska det alltid bli orddueller mellan "asfalt/gräs , snö" Onödigt va!! "vill vi inte alla ha tävlingar att åka till??" kanske dax att sammarbeta istället!!

Patrik tänk till innan du avgår "alla ogillar/motarbetar" dig inte , vem skulle ta över?? , tror inte det finns ngn frivillig!!
Tobbe.W
Medlem

Inläggav Dan » fre 30 jul 2010, 16:20

X 2 !!!
Forhandler:
HeelClicker
Boyesen
D&D Powersports
Bikeman Performance
Land & Sea Dyno
Tracks USA
Stud Boy
Användarvisningsbild
Dan
Medlem

Inläggav Team Hurrit/Kimmen » lör 31 jul 2010, 00:11

Vilka kärringar, trots att jag varken varit på racet, eller deltagit i diskussion eller prover så skäms jag då jag läser det här. Dock ett konstaterande av fakta, i alla grupper, oavsett storlek krävs bara en för att förstöra för andra. De som vill säga något bör se till sporten som helhet först och inte köra egen sak. Har man ens tillstymmelse till ryggrad så diskuterar man dessa saker öga mot öga med behöriga först och inte på nätet. Oavsett hur stora mästare vi är så har vi ett ansvar mot andra före oss själva. Hoppas dethär är sista gången. Tänk på juniorerna.

Mvh,
Team Hurrit/Kimmen
Medlem

Inläggav ubbe64 » lör 31 jul 2010, 07:48

Team Hurrit/Kimmen skrev:Vilka kärringar, trots att jag varken varit på racet, eller deltagit i diskussion eller prover så skäms jag då jag läser det här. Dock ett konstaterande av fakta, i alla grupper, oavsett storlek krävs bara en för att förstöra för andra. De som vill säga något bör se till sporten som helhet först och inte köra egen sak. Har man ens tillstymmelse till ryggrad så diskuterar man dessa saker öga mot öga med behöriga först och inte på nätet. Oavsett hur stora mästare vi är så har vi ett ansvar mot andra före oss själva. Hoppas dethär är sista gången. Tänk på juniorerna.

Mvh,

Hejs Kimmen jag tycker det är bra när det diskuteras, MEN TA OCH LÄS PÅ VAD DET HÄR HANDLAR OM INNAN DU KOMMENTERAR :D
Sen kan jag hålla med om att man bör ta saker öga mot öga, men diskutera med en som blir girning så fort han for mot hug!!Vad göra tycker du??
Jag tycker ovs vilket under lag man kör så är det en prestation att leverera ,Vi behöver ALLA hjälpas åt att få dragracingen att över leva
inte skapa regler som ej kan efter levas eller genomföra.Sen tycker jag att man bör hålla sig till SAKEN när man försöker att få i gång en diskussion :evil:
Men det värkar J---T svårt på det här forumet oftast kommer det kommentera från dom som ej kör eller ens vet vad en skoter är!!

MVH Urban #64
Användarvisningsbild
ubbe64
Medlem

Inläggav PFracing » lör 31 jul 2010, 11:45

Efter att ha läst denna diskusion kan man inte låt bli och reagera över hur lätt folk känner sig kränkta och på hoppade och ena med det andra..Kan inte förstå det överhuvudtaget..Och prat om att andra försöker sänka och förstöra andra klasser genom att kräva Br-prov..Och desutom av personer som har välkomna dessa prov i flera år till sin egen klass...Hur kan man vilja det om man är intresserad av att förstöra?
Fundering 1: Om vi har ett reglemente är det väll tänkt vi ska följa det! eller? Därav bränsle prover skall ju tas eller annars är det bara att släppa det fritt

nr2: Om man har ett reglemente skall detta fungera som tex byggnorm av tex vad vi får använda i motor/chassi samanhang och därav jobba utifrån det. :) .Med ett samvete inblandat samt en tanke ´på att storebror (svemo) kanske tittar till den :o och mest troligt om man vinner...Eller har jag fel? Regler = Skall följas eller bli diskad eller skapa regler där inget behöver kontrolleras :D

Främsta orsaken till denna diskusion är ju pga att man gånger efter annan hotar med att komma och testa sedan ge fan i det så enklet är det och det handlar inte om vem eller vilka som gör fel eller att någon gör ett dåligt jobb eller att någon eller några vill döda sporten eller att vi ska ha ett värdskrig :lol: utan att racen körs på lika vikor/regler för att just slippa mistankar och skitsnack om fusk eller vad det kan vara..och om man ser till andra motorgrenar har ju det aldrig vart några större problems att dom som dikterar regler ser till att man följer dom.. :wink:

mvh
Peter Forlund
PFracing
Medlem

Inläggav zrtman » lör 31 jul 2010, 21:12

Ja vad säger man ! jag håller med Peter Forlund, finns det regler så skall man hålla sig till dom..., sen kan man ju diskutera om reglerna är rätt ..
som det är idag så har ju alla fått bly på hjärnan, man förbjuder bly men samtidigt så kollar man ingentig annat. alla motorbyggare & andra vet att det finns diverse kemikalier som man kan använda för att få ett bra race bränsle.... vissa är dessutom rent hälsovådliga !!!!
Men ,med nuvarande reglemente så är det fullt lagligt att .. t.e.x köra på ett bränsle bestående av lite bensin, lite toulen & lite xylene. med en sån blandning behöver man inget bly......men men det är mycket farligare än blybränsle. !!
Så med andra ord så tycker jag att vi borde vara ganska nöjda här i europa när vi får köra på race bensin som innehåller syre..... det är ju förbjudet i USA ,
sen kan man ju fundera om man kan få mer effekt i motorn med bly eller syre ?????????
summa summarum om vi har ett reglemete. så ska vi köra enligt det , precis som Peter F säger ,, lika villkor på samma bana :wink:
alltså om det behövs ta bränsleprov så skall det tas . sen kan man vidare disskutera vad man ska leta efter ?? 8)
Mvh
Ronny
# 149 Improved Stock
Team Voodoo Racing
zrtman
Medlem

Inläggav Dan » lör 31 jul 2010, 21:32

I Norge er det IKKE lov å blande bensin med annet enn olje!!!

Tror faktisk det ikke er lov (etter vårt reglement) å blande to typer fuel, ex VP og Sunoco. (rett meg om jeg tar feil.)

Toulen er IKKE lov å tilsette i Norge.

MEN: Selfølgelig om det er et stort problem for alle så kan jo forbundene (SML/Svemo/NMF) lage regler som sier at ALLE skal kjøpe fuel på løpene. At klubben som arrangerer løpet selger ex: MS 109 og 98oktan pumpebensin.
Det er jo slik enkelte plasser i USA.

DA blir det bråk kan jeg tenke meg, men om det er den eneste veien å gå........................ :wink:
Senast redigerad av Dan lör 31 jul 2010, 21:36, redigerad totalt 1 gång.
Forhandler:
HeelClicker
Boyesen
D&D Powersports
Bikeman Performance
Land & Sea Dyno
Tracks USA
Stud Boy
Användarvisningsbild
Dan
Medlem

Inläggav Turbokarlsen » lör 31 jul 2010, 21:36

... problemet er at det er dyrt å ta prøver, og det er mer-arbeid for arrangøren å få tadd disse prøvene. Så er det noen som tror andre kjører med bly... og så er det noen som vil renvaske seg for at de føler seg mistenkt! Så alt i alt så er det bare problemer med denne bensinen. Blybensin kommer aldri til å bli tillat i sverige eller norge igjen!! Jeg engasjerte meg for en stund tilbake i dette med blybensin, men alt salg av blybensin kommer til å bli forbudt om kort tid (få år) så jeg har sluttet å bry meg om det! Jeg er enig i at man trenger ikke regler som ikke kan overholdes, men bensinregelen kan verken fjernes eller kontrolleres 100%, så da får man bare vente på at alt salg blir forbudt. De som jukser må leve med å ha jukset seg til seiere... det må være faen så trasige greier!? Så da får man bare oppfordre alle til å kjøre med scootere og bensin som er i henhold til reglementet. 8)

Håvard.
+47 90923448
turbokarlsen@hotmail.com
http://www.turbokarlsen.com

909-PRO-STOCK

Åstrand racing-team
Användarvisningsbild
Turbokarlsen
Medlem

Inläggav zrtman » lör 31 jul 2010, 22:17

Dan skrev:I Norge er det IKKE lov å blande bensin med annet enn olje!!!

Tror faktisk det ikke er lov (etter vårt reglement) å blande to typer fuel, ex VP og Sunoco. (rett meg om jeg tar feil.)

Toulen er IKKE lov å tilsette i Norge.

MEN: Selfølgelig om det er et stort problem for alle så kan jo forbundene (SML/Svemo/NMF) lage regler som sier at ALLE skal kjøpe fuel på løpene. At klubben som arrangerer løpet selger ex: MS 109 og 98oktan pumpebensin.
Det er jo slik enkelte plasser i USA.

DA blir det bråk kan jeg tenke meg, men om det er den eneste veien å gå........................ :wink:

Hej Dan !

hur kan ni kolla bränsle i Norge det enda ni söker det är bly ?.. det är inte tillåtet att blanda bränsle , men hur kan ni veta om nån har blandat bränsle ??
Det jag vill komma till är att ,, regler skall finnas men reglerna skall vara så anpassade så att de har någon verkan.. annars kan man lika gärna skippa alltihop. eller ....
# 149 Improved Stock
Team Voodoo Racing
zrtman
Medlem

FöregåendeNästa

Återgå till Dragracing SNACK !!